Wsparcie sprzedaży

Real Time Marketing a sprzedaż samochodów

Dziś pojawił się świeżutki Raport Instytutu Monitorowania Mediów na temat wydatków reklamowych w wybranych branżach w 2018 roku. IMM wziął pod uwagę wydatki reklamowe w pięciu kluczowych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej. Oczywiście jeśli chodzi o wydatki prym nadal wiodą branża farmaceutyczna oraz handel (po 35%), ale nas szczególnie interesuje ta ostatnia, czyli motoryzacja. Wydatki na reklamę w 2018 roku w branży motoryzacyjnej stanowią 10% wszystkich przebadanych sektorów rynku. Warto również zwrócić uwagę na podział wydatków na poszczególne marki. Ale o tym za chwilę.

Drugi ciekawy raport pojawił się parę dni temu. Był to raport przygotowany przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar – wstępne podsumowanie 2018 roku, sporządzone na podstawie danych rejestracyjnych do 20 grudnia 2018 roku. Kilka dni później Samar uzupełnił dane na temat rejestracji nowych samochodów w grudniu. W obu zestawieniach nie było niespodzianki na pierwszych pozycjach. W 2018 najwięcej samochodów osobowych sprzedała Skoda, drugie miejsce zajął Volkswagen, a ostatnie miejsce na podium zajęła Toyota. W rankingu grudniowym Toyota wyprzedziła Volkswagena i wskoczyła na 2 miejsce w zestawieniu.

Niespodziankę mięliśmy w pierwszej połowie grudnia zaraz za podium. O czwarte miejsce w grudniu walczyły dwie marki – Ford i Mercedes. Warto zaznaczyć, że Mercedes zajmuje pierwsze miejsce w segmencie premium, ale w zestawieniu wszystkich marek w okresie 1 stycznia – 20 grudnia 2018 zajmował dopiero 10. miejsce. Zatem skok w pierwszej połowie grudnia jest znaczący. Mercedes w grudniu 2018 zanotował wzrost w liczbie rejestracji aż o 23,03% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Jak się to ma do wydatków reklamowych?

W połowie października 2018 pojawiły się pierwsze informacje na temat planowanych od stycznia 2019 zmian w rozliczaniu leasingów. Mercedes ekspresowo zareagował na te wiadomości i wykorzystał okazję biznesową. Kampania reklamowa Jak Mercedes, to teraz, była pierwszą centralną kampanią w branży motoryzacyjnej, wykorzystującą zmiany w leasingach. W końcówce roku widoczny był również spory wzrost wydatków reklamowych tej marki. W okresie 1 listopada – 15 grudnia Mercedes-Benz wskoczył na czwarte miejsce w rankingu marek, które wydały na reklamę najwięcej, podczas gdy w rankingu obejmującym okres całego roku 2018 nie znalazł się w pierwszej piątce. Jak widać, nie warto zawsze wydawać najwięcej, ale zdecydowanie warto wykorzystywać rynkowe okazje. Świetny Real Time Marketing w przypadku Mercedesa zaowocował dwucyfrowym wzrostem sprzedaży r/r w ostatnim miesiącu 2018.

Źródło: 1, 2, 3, 4, 5.